Nu je zwanger bent, heb je ineens weer last van het misbruik uit je jeugd!

Daar zat je nou echt niet op te wachten.

Want ineens is het er weer…

De herinneringen, de beelden, de onrust, de spanning in je lijf. Maar vooral ook het ongeloof wat je voelt. Hoe heeft iemand jou ooit kunnen misbruiken, een kind?! Dat kun je, nu je zelf zwanger bent, je helemaal niet voorstellen. Een kind daar hou je toch zielsveel van? Daar moet je vanaf blijven!

Je hebt hier zolang naar uitgekeken en je zó verheugt op deze periode in je leven.
De baby is enorm welkom en juist daarom vind je het zo frustrerend dat het je niet lukt om de knop om te zetten.
Je begrijpt het gewoon niet. Dit zou toch een mooie tijd moeten zijn?

Waarom voelt het dan niet zo?

Zwanger

Herken jij dit?

Zwanger zijn en naar de verloskundige gaan voelt voor jou ongemakkelijk door het misbruik uit je jeugd

Misschien zie je op tegen afspraken bij de verloskundige of in het ziekenhuis. Al die vragen die ze stellen, al die dingen die ze willen weten en noteren in je dossier, wat iedereen kan lezen. Je wilt natuurlijk de beste zorg voor je baby, maar dit soort afspraken zorgen soms gewoon voor spanning.

Bij al die vragen voel je paniek of echt ongemakkelijk. Je geeft antwoord, omdat je weet dat dat nou eenmaal van je verwacht wordt. En zegt dingen, die soms niet helemaal waar zijn. Want ja, je wil niet moeilijk doen. Niet lastig zijn. Het is belangrijk voor de baby die controles, dus je houdt het liever luchtig en een beetje vaag. Je hoopt maar dat niemand merkt wat er echt in je omgaat.

Ondertussen voel je je rot over dat je je zo voelt. Je weet heus wel dat het met het misbruik te maken heeft, maar dat had je toch verwerkt?

Je schaamt je, het confronteert je met je seksueel misbruik.

Anderen stralen zichtbaar. Jij piekert.
Je denkt ook regelmatig, kom op!

Bij anderen was het veel erger dan bij mij.
Hoe erg is het nou echt?
Ik heb toch een goed leven?

En ondertussen voel je je schuldig naar je baby. Je wil helemaal niet dat de baby last heeft van jouw gedoe. Je bent zelfs bang dat je jouw angst en spanning op de baby overdraagt. 

Maar hoe harder je probeert het weg te drukken, hoe groter de schaamte en de onrust.

Wat als de bevalling 1 grote trigger wordt naar het misbruik van vroeger?

Hoe blijf je in controle wanneer je de controle juist moet loslaten? Hoe voorkom je dat je lijf je terug slingert naar wat je ooit is overkomen?

Je “weet” echt wel dat, bevallen intens is en dat het niet altijd zo gaat als je wil. Weten ja, maar je voelt er iets heel anders bij…. beginnende paniek bij het idee alleen al dat de baby eruit moet.

Je weet dat je je lichaam moet volgen, je eraan over moet geven. Maar wat als dit alles een trigger wordt?

Je weet dat er mensen aan je lijf zitten met de beste bedoelingen en dat het ook “nodig” is, voor de baby. Maar wat als je bevriest en niets meer kan zeggen?

Je vertrouwt anderen niet helemaal met je baby, en dat raakt aan het misbruik uit je jeugd

Je hoofd maakt overuren. Als jij jezelf vroeger niet kon beschermen…hoe kun jij dan je baby beschermen? Je moet er niet aan denken dat:

  • Anderen je baby vasthouden,
  • Iemand een luier verschoont,
  • Je kind naar de opvang moet straks.

Het liefst doe je alles zelf. Maar je weet ook: een overbeschermende, overbezorgde, angstige moeder is niet wat je je kind gunt, wat goed is voor je baby. Integendeel.

Je voelt je zo kwetsbaar, hoe kun je als je dit hebt meegemaakt, nog vertrouwen op anderen?

“Ik heb dingen geleerd over mezelf waar ik de rest van mijn leven iets aan zal hebben”

“Tijdens mijn zwangerschap kreeg ik onverwachts last van nare gevoelens en herbelevingen van het seksueel misbruik uit mijn jeugd. Dit overviel mij erg en ik wist niet bij ik aan moest kloppen voor hulp. Toen ik de website van Tirza had gevonden voelde ik mij opgelucht. Iemand die zowel kennis heeft van een zwangerschap, als van een misbruik verleden kon wel eens de juiste route zijn. Dankzij mijn sessies met Tirza heb ik nog kunnen genieten van mijn zwangerschap, een enorm groot cadeau. Ik heb dingen over mezelf geleerd waar ik de rest van mijn leven iets aan zal hebben, iets waar ik Tirza erg dankbaar voor ben. – Nadine”

Stel je eens voor dat het anders kan?

Dat je eindelijk echt begrijp waarom je je zo voelt. Das natuurlijk heel fijn én super belangrijk, maar dat je daardoor weet hoe jezelf kunt geruststellen en zo ontspant, daar gaat het om.

Je “gewoon” naar de verloskundige gaat, er zelfs zin in hebt om met haar over je zwangerschap te praten en je je op alle vragen vrij en eerlijk antwoord durft te geven.

Je kunt genieten van je zwangerschap en weet dat jouw baby die positieve vibes ook meekrijgt?

Dat jij diep van binnen weet en voelt: ik kan mijn kind wel beschermen. Ik kan een veilige en goede moeder zijn. Zonder in de overdrive te gaan. 

Dat jouw bevalling  geen “helende” ervaring hoeft  te zijn. Maar er wel eentje wordt, waar jouw grenzen duidelijk zijn én gerespecteerd worden. Waardoor je er misschien zelfs met iets van trots op terug kunt kijken. 

Het goede nieuws is dat kan echt!

Dit is geen onhaalbaar iets. Geen sprookje. Dit is iets wat je echt kunt gaan ervaren. En ja, de zwangerschap triggert je mogelijk in van alles. En dat is echt heel naar! En het is ook een kans om te zorgen dat jij nu de baas bent over wat er met je gebeurt. Niet zoals toen je klein was, dat iemand de baas was over jou. Laat de verwoestende kracht van toen, je niet nu overweldigen. Want nu ben je zwanger en wordt je moeder. Dáár mag al jouw energie, liefde en aandacht naartoe. Naar je baby én vooral ook naar jezelf.

Je hoeft dit niet alleen te doen, uiteraard niet! Tijdens het traject ben ik er voor je. Om je te steunen, te supporten, liefdevol te confronteren, soms stevig, soms met zachtheid. Maar altijd vanuit mijn hart. Ik begeleid jou graag naar vertrouwen, ontspanning, trots, kracht en regie als zwangere en moeder van een new born.

Totale duur traject 14 weken

Met “Lef & Liefde” traject

Wat gaan we doen?

6 sessies, waarvan 1 met je geboortepartner
1 online sessie van 30 min voor je bevalling

1 online sessie van 30 min, 2 weken na je bevalling

Wat levert dit traject jou op?

Als je naast de sessies bereid om kleine oefeningen en korte opdrachten te doen, dan ligt het volgende echt binnen je bereik aan het einde van het traject:

  • Je begrijpt hoe het komt dat de impact van je misbruik juist nu zo voelbaar is, maar veel belangrijker: je wéét je wat je ermee kan. Dat geeft je rust en begrip voor jezelf.
  • Kun je eindelijk genieten en ontspannen van deze belangrijke periode in je leven.
  • Leer je hoe je kunt vertrouwen op jezelf en daardoor hoe je je baby kan beschermen.
  • Voel je je krachtig en goed voorbereid op de bevalling, samen met je geboortepartner.
  • Voel je je in staat om de uitdaging die het zwanger zijn jou geeft, doordat je seksueel misbruikt bent als kind, tot een goed einde te brengen.
Wat is jouw investering?

Naast de investering van 1444 euro (dit mag je uiteraard ook in 3 termijnen van 485 euro betalen), is jouw eigen bereidheid en inspanning om aan de slag te gaan, doorslaggevend om van dit traject een succes te maken.

Het is zonde als je alleen onze live sessies serieus neemt. De opdrachten en oefeningen tussentijds, dragen bij aan wat jij wil bereiken. Dit betekent niet dat je er een dagtaak van hoeft te maken. Als je iedere dag in ieder geval 10-15 minuten vrijmaakt voor jezelf, is dat al genoeg. Meer tijd mag natuurlijk altijd.  Ennn, wees eens eerlijk. Hoe vaak zit jij doelloos 15 minuten op je telefoon te scrollen? Dus dan kun je ook 15 minuten vrijmaken voor jezelf iedere dag! Dat voelt nog beter ook….

    Veel gestelde vragen – FAQ

    Wanneer is een goed moment om te beginnen?

    Natuurlijk vooral als je “last” ervaart. Dat kan al in de prille zwangerschap, maar ook wat later komen. Maar hier geldt, hoe eerder hoe beter. Dan hebben jij en de baby er ook sneller profijt van.

    Kan ik in therapie als ik zwanger ben? Is dat wel goed voor de baby?

    Jazeker kan dat. Ik zeg altijd: de baby zit al in de marinade van het vruchtwater en die krijgt veel mee. Zoals ik ernaar kijk, is hoe bewuster, hoe beter. En niet alleen voor je baby, maar ook voor jezelf. Het scheelt je vaak zoveel stress, piekeren en ongelukkig zijn. En we gaan niet helemaal naar de bodem van je problemen. Dat is ook niet nodig om stappen te zetten.

    Ik heb al therapie gehad voor mijn misbruik, is dit dan wel nodig?

    Zwanger zijn raakt vaak lagen die je misschien niet eerder op deze manier hebt gevoeld. Emoties kunnen intenser zijn of ineens een andere kleur krijgen. Dat komt niet alleen door hormonen, maar ook omdat je nu verantwoordelijkheid draagt voor je baby. Dat geeft alles een extra diepte.

    Juist die combinatie – zwangerschap, een verleden met seksueel misbruik en de impact daarvan – vraagt om specifieke begeleiding. Een mix van kennis over zwangerschap, trauma en therapie. En die combinatie heeft niet elke therapeut in huis.

    Het kan dus zijn dat je al heel veel werk hebt gedaan (en daar mag je echt trots op zijn), en dat er in deze fase toch iets nieuws aangeraakt wordt waar je ondersteuning bij kunt gebruiken.

    Krijg ik ook tips hoe ik dit alles met mijn verloskundige kan bespreken, bijvoorbeeld rondom de bevalling?

    Ja, natuurlijk. Tijdens de zwangerschap nemen we rustig de tijd om samen te ontdekken wat jij nodig hebt om je veilig, gesteund en echt gehoord te voelen. We maken met aandacht een geboorteplan waarin jouw wensen en behoeften rondom de bevalling centraal staan. Zo kun je met vertrouwen het gesprek aangaan met je verloskundige en weet je dat je ondersteuning krijgt op de momenten die voor jou het meest belangrijk zijn.

    Ik wil niet mijn verhaal helemaal vertellen, kan ik dit traject dan wel volgen?

    Je hoeft mij echt niet je hele verhaal te vertellen om mee te doen aan het traject. Dat is vaak ook helemaal niet nodig. We kijken gewoon naar wat voor jóu nu, tijdens je zwangerschap, belangrijk is. Ik weet uit ervaring welke oefeningen en informatie je het meeste helpen, dus daar focussen we op.

    Je hoeft dus niet alles opnieuw op te rakelen of helemaal terug te gaan naar toen om je beter te gaan voelen. We doen het stap voor stap, op een manier die voor jou veilig en fijn voelt.

    Als ik eerder beval, hoe zit dat dan met de sessies?

    Als je eerder bevalt, ben je je sessies natuurlijk niet kwijt. Ze blijven gewoon staan en kun je tot 6 maanden na de geboorte van je baby alsnog gebruiken, op een moment dat het voor jou goed voelt.

    Hoe weet ik of dit traject bij mij past?

    Twijfel je of dit traject bij je past? Je bent van harte welkom om een gratis en vrijblijvende sessie bij mij in te plannen. We kijken samen naar jouw situatie, je vragen en je behoeften. Daarna kun je in alle rust voelen en beslissen of dit is wat jij nu nodig hebt.

    Is dit traject geschikt voor iedere zwangere?

    Niet altijd. Daarom ontvang je vooraf een vragenlijst. Aan de hand daarvan kijk ik zorgvuldig of dit traject aansluit bij jouw situatie en behoeften. Als ik merk dat ik aanvullende toelichting nodig heb, neem ik persoonlijk contact met je op om dit samen te bespreken. Heb je zelf vragen of twijfels? Je bent altijd welkom om contact op te nemen. Ik help je graag verder.

    Ik ben al 30 weken zwanger kan ik dan het traject nog volgen?

    Jazeker, ook dan is het nog zinvol om te starten. We hebben dan nog minimaal 4 afspraken te gaan voordat je gaat bevallen dan kunnen we nog veel doen. De rest van de sessie, die ben je natuurlijk niet kwijt. Deze blijven staan en mag je in de 6 maanden na de geboorte van je baby nog gebruiken, op een moment dat passend is voor jou.  

    ” IK had er toch geen last van, ik?”

    “Pfff, nooit gedacht dat mijn misbruik me zo onderuit zou halen. Ik was gelukkig, een leuke vriend, veel vriendinnen, een fantastische baan met heel veel verantwoordelijkheid enzv, enzv. Ik was ook gelukkig, aan de oppervlakte. De zwangerschap schopte alles in de war. Het bleek dat ik vooral vanuit controle leefde. Wat ik voelde wist ik niet. En daar zat het probleem. Ik moest wel voelen nu ik zwanger was. Maar hoe dan? Langzaam aan heb ik weer leren voelen, echt voelen. Dat was een grote verandering, en ook pijnlijk, omdat ik zolang niks had gevoeld. En ik voel me beter dan toen ik minder voelde. Tirza, wat ben ik dankbaar, zo dankbaar. Voor jouw geduld en de veiligheid die ik voelde. Niks was te gek. Dank je wel. Anoniem “

    “Ik had het nog nooit aan iemand verteld”

    “Mijn derde zwangerschap was heel zwaar. Ik had veel huilbuien, en last van intense emoties. Ik durfde niemand te vertellen waar ik dacht dat het vandaan kwam. Ik was zo overvallen door dit gevoel. Mijn vorige 2 zwangerschappen had ik nergens last van. Tegen mijn man zei ik dat het door de vorige bevalling kwam en dat ik er zo tegenop zag. En hetzelfde zei ik tegen mijn verloskundige. Zij zei tegen mij, ga naar Tirza. En dat deed ik. Vanaf het 1e gesprek had ze het door. Had ze mij door. Ik kon niet ontsnappen. Ze was confronterend, maar ik was ook opgelucht. Ik had al zoveel mensen om de tuin kunnen leiden. Tegen haar heb ik voor het eerst gezegd dat ik misbruikt was. Het woord verkrachting was nog te moeilijk. Maar het was wel zo…. langzaam werd ik minder bang en ik durfde het uiteindelijk ook tegen mijn man te zeggen. Dat was zo’n opluchting! Het was niet weg, dat gaat het nooit. Maar zoals Tirza zo mooi zegt: ik was minder alleen hierin en dat helpt al zo. Ik ben er nog niet, maar ik ben wel veel rustiger, ontspannen en kan meer genieten van het moederschap dan ik tot nu toe heb gedaan. Dat vind ik wel verdrietig, dat dat eerder anders was. Ik kan dat niet meer overnieuw doen, maar ik ben blij dat ik het nu wel kan. Ik ben heel blij dat ik Tirza heb gevonden. – Anoniem”

    Gratis e-book

    3 tips voor jou om meteen mee te starten

    Vraag hier je gratis jouw 3 tips aan

    Van je schamen over vroeger, naar je
    trots voelen & genieten in je zwangerschap

     Hoe heeft iemand dit jou ooit aan kunnen doen?

    Ben je af en toe helemaal de weg kwijt met alles wat je voelt en wat er op je afkomt? Heb je geen idee waar je gevoel begint en eindigt. Voel je je schuldig naar je baby omdat je niet straalt van blijdschap en vooral vaak mooi weer speelt?  Zeg je dat het heel goed gaat, maar van binnen is er iets heel anders gaande?

    Wil jij weten hoe  grip kunt krijgen op je gevoelens? Dan ben je welkom voor een gratis telefonisch gesprek van 30 minuten.  Voorafgaand aan dit gesprek, krijg je een korte vragenlijst via de mail. Dan kan ik me goed voorbereiden op mijn gesprek, zodat jij er ook echt wat aan hebt. En nee, je hoeft niet je hele levensverhaal aan mij te vertellen. Gewoon dat wat voor jou belangrijk is.